مطالب حقوقی

تخلفات ساختمانی | انواع تخلفات ساختمانی | مرجع رسیدگی به این تخلفات

نوشته شده در

تخلفات ساختماني

در واقع اگر بخواهیم تعریف جامع و شامل تری برای تخلفات ساختمانی در نظر بگیریم، چنین می شود :

تخلف ساختمانی به معنی نقض قوانین و ضوابط شهرسازی، فنی، ایمنی و بهداشتی در احداث ساختمان است و ابهام در قوانین و مقررات ناظر بر ساخت‌و‌ساز از جمله علل تخلف ساختمانی است و مبنا و مستند رسیدگی به تخلفات ساختمانی در محدوده قانونی و حریم مصوب شهرها ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها و تبصره‌های یازده‌گانه آن است.

انواع تخلفات ساختمانی

حال که با تعریف کامل تخلفات ساختمانی آشنا شدیم، باید به انواع این اخلفات نیز اشاره ای داشته باشیم و بگوییم کدام یک از عملیات های ساختمانی خلاف به حساب می آیند؟! علاوه بر این تلاش می کنیم که با ذکر مثال در هر یک از تخلفات ساختمانی شما را با این مقوله آشناتر سازیم! با ما همراه باشید.

حتما تا به حال شما هم چیزهایی راجع به ساخت و ساز در حریم جنگل، رودخانه یا …شنیده اید!!

یکی از مهم ترین تخلفات ساختمانی ،تجاوز به حریم دیگری می باشد. حال چه این حریم متعلق به شخص دیگری باشد یا این که مانند جنگل و رودخانه ، اراضی عمومی به حساب آیند.کافیست سری به مناطق چنگلی شمال کشور یا شهرستان هان لواسان و فشم بزنید و با حجم این گونه تخلفات مواجه شوید.

به همین خاطر معمولا شهرداری در ابتدا پروانه ساختی برای افراد صادر می کند و کلیه اشخاص لازم است که به مندرجات این پروانه متعهد بوده و از مفاد آن عدول نکنند.به همین خاطر شهرداری نیز حق دارد که در کل جریان ساخت و ساز نظارت خود را اعمال کرده و هرگونه تخلف را رصد کند.

اضافه بنا یکی دیگر از تخلفات ساختمانی است که هنگامی رخ می دهد که شخص در مساحتی بیش از آن چه که در پروانه ساخت ذکر شده است شروع به ساخت و ساز نماید.

یکی دیگر از تخلفات ساختمانی ؛ عدم ساخت پارکینگ برای آپارتمان می باشد.

در واقع برای این که تخلفی در زمینه ی ساخت و ساز صورت بگیرد باید فاقد سه اصل زیر باشد :

اصل شهرداری

اصل معماری

اصل بهداشتی

در غیر این صورت تخلف مذکور مستوجب مجازاتهای مذکور نیست و شهرداری می تواند در مقابل تخلفات،  اقدام به دریافت عوارض نماید. در صورت انجام تخلف، موضوع در کمیسیونی به نام کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها مطرح می گردد. کمیسیون مذکور با توجه به شرایط و اوضاع و احوال، اقدام به تعیین یکی از مجازات های فوق می نماید که این رای قابل اعتراض در کمیسیون تجدید نظر ماده ۱۰۰ می باشد. رای کمیسیون تجدید نظر نیز قابلیت اعتراض در دیوان عدالت اداری را دارد. تخلفات ساختمانی از مهمترین و ضروری ترین مسائل مبتلا به شهری می باشد و شهرداری ها معمولاً در برخورد با آنها سخت گیری زیادی می نمایند لیکن این سخت گیری گهگاه موجب تضییع حقوق اشخاصی می شود که تخلف ایشان به اندازه‌ای نمی باشد که مشمول مجازات تخریب و یا اعاده به وضع سابق شود. جهت اظهار نظر حقوقی در خصوص تخلفات ساختمانی می ‌بایست آیتم های مختلفی مانند میزان تخلف، نحوه تخلف و مکان تخلف در نظر گرفته شود و پس از آن با تبیین بهترین روش مبادرت به یافتن مناسب ترین راه نمود.

مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی

اما سوال دیگری که در این میان مطرح می شود این است که اصولا کدام مرجع برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی می باشد؟!

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که معمولا این گونه تخلفات بنا بر درخواست شهرداری به کمیسیونی متشکل از سه نفر ارجاع داده می شود:

نماینده وزارت کشور (با انتخاب وزیر کشور) و یکی از قضات دادگستری و یکی از اعضای شورای شهر (با انتخاب شورای شهر)

پس از آن مهلتی سه روزه به فرد ذی نفع داده می شود که توضیحات خود را بر اساس مدارک و اسناد موجود ارائه کند.

پس از آن با توجه به شرایط پرونده ، یا جزای نقدی در نظر گرفته می شود یا این که دستور به قلع بنا و برگشت به وضعیت قبلی را صادر خواهد کرد.

در نهایت این که مواجه با چنین مشکلاتی می تواند سخت و چالش برانگیز باشد و تنها به کمک یک وکیل پایه یک دادگستری می توان آن ها را حل و فصل نمود. به همین خاطر توصیه اکید ما به شما این است که همواره استخدام یک وکیل را در نظر بگیرید تا از بروز مشکلات این چنینی در آینده نیز پیشگیری کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *